Τετάρτη 18 Φεβρουαρίου 2015

Η Κομισιόν βάζει "ταφόπλακα" στην εξαγορά ΔΕΣΦΑ από SOCAR - Στον "αέρα" ο TAP - Επανέρχονται οι Ρώσοι

ΑΝΘΡΑΚΑΣ ΟΙ ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ Α.ΣΑΜΑΡΑ


«Ταφόπλακα» στην πολυδιαφημιζόμενη από την κυβέρνηση του Α. Σαμαρά εξαγορά του ΔΕΣΦΑ από την εταιρεία SOCAR βάζει η Κομισιόν παραπέμποντας στις καλένδες τη διερεύνηση για το κατά πόσο μπορεί να επηρεασθεί ο ευρωπαϊκός ανταγωνισμός, διαδικασία απαραίτητη για την ολοκλήρωση της μεταβίβασης των μετοχών στους Αζέρους.

Η εμπλοκή αυτή θέτει πλέον εν αμφιβόλω και τα σχέδια για τον αγωγό TAP, αφού ΔΕΣΦΑ και TAP πήγαιναν «πακέτο» και ανοίγει ξανά διάπλατα η ενεργειακή πόρτα για τους Ρώσους που ήδη έχουν συμπεριλάβει στα σχέδια τους την Ελλάδα με το αγωγό τον οποίο θέλουν να κατασκευάσουν, παρακάμπτοντας την Ουκρανία και μεταφέροντας την «πηγή» του φυσικού αερίου για την Ευρωπαϊκή Ένωση στα ...ελληνοτουρκικά σύνορα.

Οι εξελίξεις «τρέχουν» και φαίνεται πλέον να δημιουργούνται νέα δεδομένα μέσα από τα οποία η Ελλάδα μπορεί να ωφεληθεί. Γιατί η εξαγορά του 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ από την SOCAR, που προωθούσε ο Αντώνης Σαμαράς μόνο και μόνο για να δείξει πως προχωρά σε αποκρατικοποιήσεις, κάθε άλλο παρά ωφέλιμη για τη χώρα ήταν, αφού το αντίτιμο προσδιορίστηκε μόλις στα 400 εκατ. ευρώ.

Το μείζον σε αυτή την περίπτωση είναι ότι το ναυάγιο επέρχεται όχι λόγω ελληνικής παρέμβασης από τη νέα κυβέρνηση, αλλά από την ίδια την Κομισιόν με μία απόφαση μάλιστα η οποία ελήφθη προεκλογικά και δημοσιοποιείται τώρα.

Συγκεκριμένα, με απόφαση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού, που ελήφθη στις 21 Ιανουαρίου και αναρτήθηκε μόλις προ ημερών στην ιστοσελίδα της, η Κομισιόν "παγώνει" χωρίς συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα τη διαδικασία έρευνας που διεξήγε γύρω από τη μεταβίβαση του 66% του ΔΕΣΦΑ στη Socar αντί 400 εκατ. ευρώ.

Η έρευνα επρόκειτο να ολοκληρωθεί στις 22 Απριλίου και όπως είχε πει ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτης Λαφαζάνης, ο οποίος πρόσφατα επισκέφθηκε και το Μπακού, «οι περαιτέρω κινήσεις της κυβέρνησης για την τύχη του ΔΕΣΦΑ θα δρομολογηθούν μετά την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού, στην οποία εκκρεμεί προς εξέταση η συγκεκριμένη εξαγορά».

Στην ανακοίνωσή της, ωστόσο, η ΕΕ μιλάει για «αναστολή του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης της έρευνας» χωρίς να αναγράφει νέο χρονοδιάγραμμα, κάτι ερμηνεύεται και ως οριστικό πάγωμα στο θέμα του ΔΕΣΦΑ, της μόνης από τις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις που… "έτρεχε".

Πληροφορίες από τις Βρυξέλλες αναφέρουν πως η Κομισιόν ουδέποτε είδε με θέρμη την προοπτική να περάσει στους Αζέρους η πλειοψηφία των μετοχών του διαχειριστή του ελληνικού συστήματος αγωγών φυσικού αερίου και άφησε το θέμα να σέρνεται και τον Αντώνη Σαμαρά προφανώς να πιστεύει πως προχωρά το success story του.

Μετά από αυτή την εξέλιξη έχει ενδιαφέρον να δούμε τις αντιδράσεις των Αζέρων, που σίγουρα δεν θα είναι ικανοποιημένοι από αυτή την εξέλιξη. Κι ο λόγος είναι απλός. Δεν κόπτονταν για τον ΔΕΣΦΑ, αλλά για το έργο κατασκευής του αγωγού TAP προκειμένου να μπούνε στην αγορά των Βαλκανίων και να δημιουργήσουν έναν κόμβο στην περιοχή.

Ο ΔΕΣΦΑ εξυπηρετούσε αυτά τα σχέδια αφού οι υποδομές που ελέγχει είναι αλληλένδετες με τη στρατηγική της SOCAR για τη δραστηριοποίησή της επί ευρωπαϊκού εδάφους. Συνεπώς,θα πρέπει να αναμένονται εξελίξεις και στο θέμα του TAP με πιθανή την ακύρωση της κατασκευής του.

Σημειώνεται πως τον ΔΕΣΦΑ είχαν διεκδικήσει και οι Ρώσοι με πολύ μεγαλύτερη προσφορά από αυτή της SOCAR, αλλά η κυβέρνηση του Α. Σαμαρά βρήκε προσχώματα δήθεν στην αντίδραση της Κομισιόν. Θυμίζεται επίσης πως μετά την επιλογή της SOCAR οι Ρώσοι απέσυραν την προσφορά τους για την ΔΕΠΑ. Τώρα λοιπόν η Μόσχα αναμένεται να σπεύσει να εκμεταλλευτεί τα νέα δεδομένα και σαφώς μια κυβερνητική πολιτική που είναι σαφώς πιο φιλική.

Τώρα λοιπόν αποκαλύπτεται πως η προηγούμενη κυβέρνηση όχι εθνική στόχευση δεν είχε, αλλά κοιτούσε να ξεπουλήσει απλά ότι μπορούσε για να βάλει στα ταμεία μερικά εκατομμύρια ευρώ και να δείξει στους Ευρωπαίους ότι προχωράει τις αποκρατικοποιήσεις, σε βάρος βέβαια του δημοσίου συμφέροντος.


Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: